2022-08-08 07:30Press release

Tittarsuccén ATG Svenska Cupen stannar på Solidsport

ATG Svenska cupen fortsätter sändas via Handboll Play på Solidsport.
Även under årets säsong kommer Svenska Handbollförbundet och alla deltagande föreningar livesända samtliga gruppspelsmatcher inklusive åttondels- och kvartsfinaler på en gemensam plattform.

Under föregående säsongen gjorde ATG Svenska cupen comeback efter 30 års vila. Svenska Handbollförbundet (SHF) streamade då tillsammans med alla deltagande föreningar över 150 matcher via Handboll Play på Solidsport och som lockade närmare 70 000 unika tittare.

En succé som båda parter nu vill bygga vidare på tillsammans med alla föreningar efter att ett nytt samarbetsavtal skrivits under. Det innebär att alla gruppspelsmatcher inklusive åttondels- och kvartsfinaler i ATG Svenska cupen fortsättningsvis kommer livesändas via Handboll Play i samarbete med Solidsport.

"En fantastisk turnering"

– ATG Svenska cupen är en fantastisk turnering som både knyter samma handbollen på alla nivåer men framför allt bjuder på ett otroligt underhållningsvärde och matcher i högsta klass. Något som syns inte minst på det stora intresset som varit för sändningarna och som vi ser mycket fram emot att få fortsätta utveckla tillsammans med SHF och alla involverade föreningar, säger Tobias Thalbäck, VD på Solidsport.

– Det ska även i år bli spännande och se om vi kan få lag som överraskar från någon av de underliggande serierna. Att föreningarna sänder detta via Handboll Play och att vi alla kan ta del av hela utbudet i såväl dam- som herrtävlingen är såklart väldigt kul, säger Robert Wedberg, Generalsekreterare på Svenska Handbollförbundet.

Samtliga matcher går att se live och i repris via solidsport.com/svenskacupen-22-23
För att få tillgång till sändningarna går det att köpa en enskild match för 89 kr eller access till alla gruppspelsmatcher för 399 SEK.

"Första gången den spelas i sin helhet"

Totalt har vi 96 matcher att se fram emot under perioden 10 augusti - 7 september.

Först ut på både dam- och herrsidan är Skånela IF. SIF:s herrlag får finbesök den 10 augusti då regerande mästarna IK Sävehof gör resan från Partille till Märsta. En vecka senare, onsdag den 17 augusti, möts Skånelas damer och Skara HF.

– Nu går de rankade lagen in i turneringens gruppspel tillsammans med lagen från vårens spel i distrikten och vi är åter inne i den kanske roligaste delen av turneringen med utbyten mellan de olika serienivåerna och landets olika delar. Årets upplaga blir den första hela turneringen som spelas då vi säsongen 21-22 spelades utan vårspelet i distrikten, avsluter Wedberg.

Damerna och herrarna har samma upplägg i gruppspelet: 32 lag gör upp i åtta fyralagsgrupper där ettorna och tvåorna går vidare till åttondelsfinal.

Följ ATG Svenska cupen

Ladda ner appen >>
Livesändningar via Handbol Play >>

About Solidsport

Solidsport grundades med visionen att tillgängliggöra all sport på alla nivåer och är idag ledande streamingplattform för sport i Norden med över 60 000 livesända matcher och event under 2021. Detta genom att skapa en gratis och enkel plattform som gör det möjligt för alla förbund, ligor, klubbar och lag att sända sin sport och samtidigt skapa nya intäkter. Något som hittills genererat över 60 000 000 kronor till idrotten.

Andreas Westerlind
Chief Commercial Officer